روايه أرابيلا - مترجمة لتعلم اللغة الإنجليزية

أرابيلا

2025,

فانتازيا

مجانا

بنت اسمها بيلا، ماتت من سنتين ورجعت تاني للحياة عشان تنقذ كل اللي بتحبهم. بعد ما بوني وريتها إزاي الكل اتدمر من بعدها، من أول ديمون اللي ساب نفسه لحد ما يموت، وستيفان اللي رجع لسفاحته، وإيلينا وكارولين اللي مش بيبطلوا عياط. بيلا بتاخد قرار إنها ترجع وتصلح كل حاجة، وبمساعدة بوني ودافينا وفريا، بيلا بترجع للحياة من جديد. دلوقتي مهمتها إنها ترجع كل واحد فيهم لطبيعته، وتصلح كل اللي اتكسر بسبب موتها.

بيلا

بنت ماتت ورجعت للحياة. هي بنت كلاوس، وحبيبة ديمون المقربة، وصاحبة ستيفان، وقريبة إيلينا وجيريمي. كانت بتحب كول.

بوني

ساحرة من عيلة قوية، وهي صاحبة بيلا. هي اللي بتساعدها عشان ترجع للحياة بعد ما وريتها كل اللي حصل في غيابها.

ديمون

مصاص دماء قديم، وحبيب بيلا. بعد ما ماتت، اتدمر نفسيًا ووقف ياكل لحد ما قرب يموت.
تم نسخ الرابط
روايه أرابيلا

My eyes flutter open, and I'm met with a misty room. "Its time. You need to go back to the real world, Bella." Bonnie says. "I cant do that, Bon. Everyone will hate me. Elena because I tried to kill Jeremy, you because I tried to kill your boyfriend, Damon and Stefan because Elena will hat me, Caroline, Tyler, and Matt because I tried to kill the friend. Dad because was stupid and got myself killed, aunt Rebekah because I turned her brother against her, Uncle Elijah because I was an annoying kid always in the way. " I say.
عيني بتفتح وأشوف قدامي أوضة كلها ضباب. "جه الوقت. لازم ترجعي للعالم الحقيقي يا بيلا." بوني قالت كده. "مش هقدر أعمل كده يا بون. الكل هيكرهني. إيلينا عشان حاولت أقتل جيريمي، وإنتي عشان حاولت أقتل حبيبك، وديمون وستيفان عشان إيلينا هتكرهني، وكارولين وتايلر ومات عشان حاولت أقتل صاحبهم. وبابا عشان كنت غبية وخليت نفسي أموت، وعمتي ريبيكا عشان خليت أخوها يبقى ضدها، وعمي إيلايجا عشان كنت عيلة رخمة ودايما في الطريق." أنا قلت كده.
"I think you should see how everyone is doing without you." She says. She reaches out her hand, so I grab it and we appear at the boarding house.
"أظن إنك لازم تشوفي الكل عامل إيه من غيرك." هي قالت كده. مدت إيدها، فمسكتها، وظهرنا عند البيت بتاع الطلبة.
Damon sits in a chair in front of the fire. His skin is no loner white, it is now grey with veins lightly appearing. His lips are now blue, as if he has been in the cold for a long time. "Damon hated himself because you died. He hasn't fed in the two years that you have been gone. We all tried to get him back, but he ignors us. He has about three months until he completely desicates." she says and I take in a shuddered breath at the man I'm still in love with.
ديمون كان قاعد على كرسي قدام المدفأة. بشرته ما بقتش بيضا، بقت رمادي وعروقه باينة خفيف. شفايفه زرقا، كأنه قعد في البرد فترة طويلة. "ديمون كره نفسه عشان إنتي متي. هو مش بياكل من السنتين اللي إنتي مش موجودة فيهم. كلنا حاولنا نرجعه زي الأول، بس هو بيتجاهلنا. قدامه حوالي تلات شهور لحد ما ينشف خالص." هي قالت، وأنا أخدت نفس متقطع وأنا ببص على الراجل اللي لسة بحبه.
We then appear at a bar. Stefan sits with a woman on each side of them. Both with there necks bleeding. He has a beer and blood around his lips. "Stefan ran away after you died. He hasn't been to Mystic Falls since you died. Hes now a ripper, and has no humanity."
وظهرنا بعدها في بار. ستيفان كان قاعد وواحدة على كل ناحية من جنبه. ورقبتهم الاتنين بتنزف. هو كان معاه بيرة ودم على شفايفه. "ستيفان هرب بعد ما متي. هو مش بيرجع ميستيك فولز من ساعة ما إنتي متي. هو دلوقتي سفاح، ومبقاش عنده أي إنسانية."
Then we appear in a college dorm room. Caroline and Elena are laying in two of the three beds, both crying. "Tyler left Caroline to chase after Klaus. Stefan left Elena, and Damon doesn't move."
وبعدها ظهرنا في أوضة سكن جامعي. كارولين وإيلينا كانوا نايمين على سريرين من التلاتة، والاتنين بيعيطوا. "تايلر ساب كارولين عشان يجري ورا كلاوس. ستيفان ساب إيلينا، وديمون مش بيتحرك."
Now we appear at a bare house. Uncle Elijah paces back and forth with the phone in his hand. Aunt Rebekah sits on the chouch with tears in her eyes. ncle Kol sits with a girl. The girl is begging him to talk to her, but he wont. Another woman sits with them, and she is speaking in Latin.
ودلوقتي ظهرنا في بيت فاضي. عمي إيلايجا رايح جاي وإيده فيها الموبايل. عمتي ريبيكا قاعدة على الكنبة وعيونها فيها دموع. عمي كول قاعد مع واحدة بنت. البنت بترجوه يكلمها، بس هو مش راضي. واحدة ست تانية قاعدة معاهم، وبتتكلم باللاتيني.
Lastly, we appear at some sort of catacomes area. Dad is in the wall. Hes been starved, and now can barely move.
في الآخر، ظهرنا في مكان شبه سراديب الموتى. بابا كان محبوس في الحيطة. باين عليه إنه جعان، وبالكاد بيقدر يتحرك.
We get back to the world I have known as home for the past two years, and I sit on my couch. "This world needs you back. Stefan has killed more people in the past two years then he has in his 136 years as a vampire! Damon sits there rotting all day! Elena and Caroline sit in our dorms, crying themselves to sleep every night. Klaus has become a ruthless murderer, and was put in a wall as punishment.
رجعنا للعالم اللي أنا عرفته كبيتي آخر سنتين، وقعدت على الكنبة. "العالم ده محتاجك ترجعي. ستيفان قتل ناس في السنتين اللي فاتوا أكتر ما قتل في الـ 136 سنة اللي عاشها كمصاص دماء! وديمون قاعد بيتحلل طول اليوم! وإيلينا وكارولين قاعدين في الأوضة بتاعتنا في السكن، بيعيطوا لحد ما يناموا كل ليلة. كلاوس بقى قاتل شرس، واتحط في حيطة كعقاب."
Elijah and Rebekah sit around all day, hoping you can come back. Kol ignores his fiancé Davinna, because it hurts to talk. Freya, your long lost aunt, is trying to find a way to get you back for them." She says and I feel a tear fall down my cheek.
إلايجا وريبيكا قاعدين طول اليوم، بيتمنوا إنك ترجعي. كول بيتجاهل خطيبته دافينا، عشان الكلام بيوجعه. فريا، عمتك اللي كنتوا فاكرينها ضاعت، بتحاول تلاقي طريقة عشان ترجعك ليهم." هي قالت كده، وأنا حسيت بدمعة بتنزل على خدي.
"How do I get back?!"
"أرجع إزاي؟!"
"Okay, Daviana, Freya, this is Arabella Gilbert. Klaus' daughter, Damons..... love, Stefans best friend, and Elena and Jemreys great something aunt." Bonnie says. "Why are you two helping me get back? Neither of you know me." i say and they smile sadly. "I see the way my siblings act. Yes, there broken, but there nothing without you.
"حاضر يا دافينا، فريا، دي أرابيلا جيلبرت. بنت كلاوس، وحبيبة ديمون.. وصاحبة ستيفان المقربة، وتبقى قريبت إيلينا وجيريمي." بوني قالت كده. "ليه إنتو الاتنين بتساعدوني أرجع؟ إنتو متعرفونيش." أنا قلت، وهما ابتسموا بحزن. "أنا شايفة إخواتي بيتصرفوا إزاي. أيوه هما مكسورين، بس هما ولا حاجة من غيرك."
My sweet baby sister cries herself to sleep every night. Nicklaus never smiles. Elijah is always distracting himself by being on the phone. Kol rarely talks to anyone." Freya says and i nod then sigh. "I love Kol. I have as long as i have been on this Earth! He's stopped talking. He's no longer himself. I don't care for Klaus, but i even pity him. I see the pain in his eyes." Davina says and i blink fast to keep tears away.
"أختي الصغيرة الحلوة بتعيط لحد ما تنام كل ليلة. نيكلاوس مبقاش يبتسم خالص. إيلايجا دايماً بيشغل نفسه بالتليفون. وكول نادراً ما بيكلم حد." فريا قالت كده وأنا هزيت راسي وبعدين طلعت تنهيدة. "أنا بحب كول. طول ما أنا عايشة في الدنيا دي! هو بطل يتكلم. مبقاش هو. أنا مش بهتم لكلاوس، بس حتى أنا بشفق عليه. أنا شايفة الألم اللي في عيونه." دافينا قالت كده وأنا رمشت بسرعة عشان الدموع ما تنزلش.
"Okay, when your ready, we can begin." Davina says and i take a deep breath then nod. "Okay, lets go over everything. You will be completely immortal, like your father. Not one thing can keep you permanently dead. You will still have to turn on full moons. You can get pregnant and sick." Freya says and i smile.
"ماشي، لما تكوني جاهزة، ممكن نبدأ." دافينا قالت وأنا خدت نفس عميق وهزيت راسي. "تمام، خلينا نراجع كل حاجة. هتكوني خالدة تماماً، زي أبوكي. مفيش حاجة هتقدر تموتك بشكل دائم. هتفضلي تتحولي في الليالي القمرية الكاملة. ممكن تحملي وتعيي." فريا قالت وأنا ابتسمت.
"You will end up in Mystic Falls. Also, they buried your body, so you'll wake up in a coffin. It will open for you though." Bonnie says and I nod. "First, get with Damon, and get him back. Second, make amends with Elena, Jeremy, Carline, Tyler, and Matt. Third, I need to find Stefan, and get him back on the wagon. Next, get Uncle Kol, Aunt Rebekah, and Uncle Elijah back. Lastly, get dad out of the wall thing." I say and they smile.
"هتلاقي نفسك في ميستيك فولز. وكمان، هما دفنوا جسمك، ف هتصحي في تابوت. بس هيتفتح ليكي لوحده." بوني قالت كده وأنا هزيت راسي. "أول حاجة، أرجع لديمون، وأخليه يرجع زي الأول. تاني حاجة، أتصالح مع إيلينا، وجيريمي، وكارولين، وتايلر، ومات. تالت حاجة، لازم ألاقي ستيفان، وأرجعه لطبيعته. بعدها، أرجع عمي كول، وعمتي ريبيكا، وعمي إيلايجا زي ما كانوا. وفي الآخر خالص، أخرج بابا من الحيطة اللي هو فيها." أنا قلت وهما ابتسموا.
"I cant wait to meet you in real life!" Aunt Freya says hugging me. "Ill see you on the other side." Daviana says and i smile. "Ill find you at some point while your still in Mystic Falls." Bonnie says then surprisingly hugs me.
"مش قادرة استنى أقابلك في الحقيقة!" عمتي فريا قالت وهي بتحضني. "هقابلك في الناحية التانية." دافينا قالت وأنا ابتسمت. "هلاقيكي في وقت ما وأنتِ لسه في ميستيك فولز." بوني قالت وبعدها حضنتني بشكل مفاجئ.
I open my eyes, and I'm met with a clear, beautiful, blue sky. I slowly sit up, and i groan, due to the deep stiff pain in my lower back. "Hey, girlie." Bonnie says sticking a hand out to help me up. "Thanks!" I say and she smiles. "Why are you being so nice to me?" I ask. "I am kinda mad that you tried to kill Jeremy, but that was two years ago. Also, all my friends are hurt. I cant stand to see them like that." She says and i nod. "Well, lets get to mending the relationships between myself and my friends/family."
فتحت عيني، وشفت قدامي سما صافية وزرقا وجميلة. قعدت بالراحة وأنا بتألم من وجع جامد في ضهري من تحت. "إزيك يا حلوة." بوني قالت وهي بتمد إيدها عشان تساعدني أقوم. "شكراً!" أنا قلت وهي ابتسمت. "ليه بتتعاملي معايا كويس كده؟" أنا سألتها. "أنا نوعاً ما لسه زعلانة عشان حاولتي تقتلي جيريمي، بس ده كان من سنتين. وكمان كل أصحابي متأذيين. مش قادرة أشوفهم كده." هي قالت وأنا هزيت راسي. "طيب، يلا بينا نصلح العلاقات اللي بيني وبين أصحابي وعيلتي."